SEO copywriting: tips voor scorende teksten

De teksten op je website zijn ontzettend belangrijk voor je vindbaarheid in Google. Je zult niet de enige zijn die denkt dat het heus niet moeilijk is om goede teksten te schrijven, maar daar vergis je je enorm in. Het is namelijk de kunst om teksten te schrijven die zowel goed vindbaar zijn in Google, als prettig leesbaar zijn, én aanzetten tot actie. Je wilt die bezoeker immers niet alleen naar je website trekken, maar je wilt er ook een klant van maken, niet? In dat geval kan het slim zijn om een SEO copywriter in te schakelen, via Doublesmart bijvoorbeeld. In hun SEO hub kun je alvast alles lezen over wat SEO precies is en welke factoren allemaal belangrijk zijn voor jouw ranking.

Op welke zoektermen wil je gevonden worden?

Het eerste wat je moet bepalen als je teksten voor je website gaat schrijven is op welke zoektermen je gevonden wilt worden. Het is slim om daarvoor een zoekwoordenonderzoek te doen. Daar komt namelijk veel waardevolle informatie uit naar voren, zoals wat het zoekvolume op allerlei relevante termen is, en of het moeilijk is daarmee te gaan ranken. Je moet je voorstellen dat als er al veel andere websites teksten hebben geschreven op basis van een zoekterm, jij wel héél goede content moet creëren om deze te verslaan. Soms kun je dus beter kiezen voor een zoekterm met een lager zoekvolume, waar minder concurrentie op zit. Een SEO expert kan je er alles over uitleggen, en je helpen bij het bepalen van de exacte zoektermen die je gaat gebruiken voor je teksten.

Pas deze zoektermen toe

Vervolgens is het zaak dat je de teksten voor je website op basis van de uitgekozen zoektermen gaat schrijven. Zet daarbij altijd de gehele zoekterm of zoekwoordcombinatie i de titel, en gebruik hem ook af en toe in tussenkopjes, eventueel in de vorm van een gerelateerde zoekterm. Focus per pagina het liefst op één zoekterm en wat gerelateerde termen, maar niet op termen die weinig met elkaar te maken hebben. Het enige wat je daarmee doet is zoekmachines in de war brengen, waardoor je niet de gewenste resultaten behaalt. Probeer in de gehele tekst een zoekwoorddichtheid van rond de 2% aan te houden.

Creëer een interne linkstructuur

Door op elke pagina enkele links te verwerken naar andere pagina’s, houd je bezoekers langer op je website. Daarnaast heeft het als bijkomend voordeel dat al je pagina’s sneller geïndexeerd zullen worden. Googles zogeheten crawlers volgen namelijk elke link die ze tegenkomen, en dat geldt ook voor de interne links op jouw website. Daarnaast geef je met deze interne links in feite ook aan welke pagina’s het meest belangrijk zijn. Daar link je immers het meeste naar, waardoor deze ook hoger gewaardeerd zullen worden dan andere pagina’s.

Bron: https://www.doublesmart.nl/copywriting/seo/